تنش
نوشته شده توسط : مجید
- تنش:
تنش ها از مهمترين فاكتورهاي محدود كننده رشد و نمو در گياهان مي باشند(حمید رضا روستا و سجادی نیا.،1389)، و همچنین تنش های محیطی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده الگوی پراکنش گیاهی در سطح جهان می باشد(ضابط.م.1382). تنش ها به دو گروه تقسیم می گردند.
         تنش های زنده : که شامل حملات آفات و... می باشد.

         تنش های غیره زنده: شامل عوامل محیطی از قبیل- خشکی، شوری، دمای بالا یا پایین، نور، کمبود یا زیادی عناصر غذایی، فلزات سنگین، آلاینده ها و سایر موارد- می گردد.

 

1-1 تنش های غیره زنده:
گیاهان عالی به علت استقرار ثابت در خاک امکام فراز از تنش های غیره زنده را ندارند. آنها به طور مستمر و مداوم در معرض تنش های محیطی قرار می گیرند. این عمل موجب گردیده است مکانیزم های مولکولی منحصر به فردی برای مقابله با عوامل مختلف تنش زا تشکیل گردد. گیاهان برای مقابله با تاثیرات تنش باید فعالیت های فیزیولوژیکی، مکانیزم های متابولیکی و غیره را تغییر دهند. بنابراین آن دسته از گیاهانی که مکانیزم های تحمل و مقاومت و سازش پذیری را به تنهایی دارا هستند، می توانند به بقای خود ادامه دهند(رضافتوحی قزوینی و همکاران.1390).
هر یک از عوامل ایجاد کننده تنش های غیره زنده مانند خشکی، شوری، دمای بالا یا پایین، نور، کمبود یا زیادی عناصر غذایی، فلزات سنگین، آلاینده ها و سایر موارد به طور مستقیم یا در ترکیب با یکدیگر در گیاه تنش ایجاد می کنند. تنش های متابولیسم گیاه را تغییر داده و باعث بروز اثرات منفی بر رشد، نمو و عملکرد می گردد. این تغییرات موجب کاهش رشد و در شرایط ویژه منجر به مرگ گیاه       می گردد. (رضافتوحی قزوینی و همکاران.1390).

محیط های رشد گیاهان در طبیعت به طور کامل عاری از تنش نیست و انتظار می رود که به میزان متفاوت تاثیرات یک یا چند تنش را در طول دوره ی زندگی خود تجربه کند(قزوینی و همکاران.1390)

 

1-1-1تنش آبی:
          کمبود آب در گیاهان، یکی از مسائل عمده در کاهش عملکرد در کشاورزی به خصوص در مناطق گرمسیری، نیمه خشک و خشک جهان می باشد. کمبود آب از بارش های کم و نامنظم و کمبود ذخیره آبی خاک ناشی می شود و همچنین هنگامی که سرعت تعرق از میزان جذب آب بیشتر می گردد. کمبود آب سلول باعث کاهش فشار تروژسانس، تغییر حجم سلول، به هم خوردن روابط پتانسیل آب، تغییر در یکپارچگی غشاء، تغییر در ماهیت پروتئین ها و برخی اجزای فیزیولوژیکی و مولکولی می گردد. تحت تنش کم آبی غلظت آبسزیک اسید افزایش می یابد، که به عنوان هورمون تنش در نظر گرفته می شود (رضافتوحی قزوینی و همکاران.1390).

          تحقیقات انجام شده در برروی ذرت، ارزن و سرگوم نشان می دهدکه تنش کم آبی باعث کاهش 50 درصدی در عملکرد دانه در ذرت و 25 درصدی در سورگوم گردیده است، همچنین عملکرد ماده خشک را نیز تحت تاثیر قرار داده که میزان تاثیر در ذرت بیش از ارزن و سورگوم بوده است(سید علی رضا ولد آبادیو همکاران.،1379). شاهرخ جهان بینو همکاران.،1382، با بررسی برروی گیاه جو لخت بیان داشتند؛ تنش کم آبی باعث کاهش تعداد سنبله بارور در واحد سطح و همچنین تعداد دانه در سنبله و وزن هزار دانه می گردد. محمد ضابط و همکاران.،1382، در بررسی برروی گیاه ماش به این نتیجه رسیدند که تنش خشکی باعث کاهش ارتفاع و تعداد گرده می گردد آنها دلیل این امر را کاهش تقسیم سلولی و رشد رویشی گیاه دانستند، لذا این امر باعث کاهش عملکرد بیولوژیکی گیاه می گردد

 

1-1-2 تنش شوری
          شوری، تولید محصولات و کیفیت آن را در نواحی خشک، نیمه خشک و مناطقی که بارش باران محدود است و برای شستشوی نمک ها از منطقه ریشه کافی نیست، تحت تاثیر قرار می دهد. منشاء شوری تبخیر است که در آن آب به صورت کامل و خالص تبخیر می گردد و نمک و دیگر مواد را در خاک باقی می گذارد. شوری باعث افزایش غلظت نمک های مانند گلرید کلسیم، کربنات سدیم، سولفات سدیم یا نمک های منیزیم می شود. نمک های غالب معمولاً کلرید سدیم، سولفات سدیم و یا ترکیباتی از آنها هستند(رضافتوحی قزوینی و همکاران.1390).
          مدیریت شوری خاک شامل انتخاب محصول، نحوه ی استقرار محصول، نیازمندی های شتشوی، زهکشی و دیگر شیوه های احیای اراضی می گردد. تاثیر شوری بر گیاه پیچیده است و تاثیرات مضر آن سمیت یونی، کمبود آب و عدم تعادل و کمبود مواد غذایی می باشد. از آنجا که تاثیرات آنها گوناگون است بسته به تعداد ژن ها یا گروه های ژنی، کنترل آنها متفاوت است، مکانیسم های تحمل شوری و مقاومت به آن بسیار پیچیده است. به طور عموم تحمل این نوع تنش با جذب منظم یون، کد بندی یون ها و تولید فرآورده های ژنی (از جمله پروتئین های تنش) مرتبط است. حفظ تعادل یونی از عوامل مهم در تحمل شوری است(رضافتوحی قزوینی و همکاران.1390).

          در تحقیقات انجام شده بر روی عدس، شوری باعث کاهش سرعت جوانه زنی و پارامترهای طول ریشچه و ساقچه می گردد(رضا اباذری و همکاران.،1388). فرهاد قوامی و همکاران.،1383، در تحقیق برروی گندم دریافتند، تنش شوری در ميان اين ارقام، سرعت جوانه زنی رقم ماهوتی تا غلظت ۲۵۰ ميلی مولار نمک كاهش چندانی نداشته و پس از آن تا ۴۵۰ ميلی مولار شوری تقريباً به نصف شاهد می رسد. اين كاهش در ساير ارقام متحمل در غلظت های کمتر نمک آغاز گرديد به طوری که د ر رقم حساس چينی بهاره از50 ميلی مولار آغاز می شود و به سرعت کاهش می يابد.

 

1-1-3تنش دمای بالا
          قرار گرفتن گیاهدر معرض دمای بالای محیط، در معرض قرار گرفتن بذر های جوانه زده در خاک که به وسیله اشعه مادون قرمز ساطع  شده از خورشید گرم می شود، تعرق زیاد گیاه که به دنبال آن جذب آب کاهش خواد یافت، کاهش ظرفیت تعرق در برخی اندام های گیاهی، آتش سوزی جنگل ها، فوران گازهای طبیعی منجر به بروز تنش دمای بالا در گیاهان می شود. تمام سلول های یک اندام به تنش دمای بالا واکنش نشان می دهد و گروه ویژه ای از پروتئین ها موسوم به پروتئین های شوک گرما (Hsps) را سنتز می نمایندکه در اندام بدون تنش وجود ندارد و یا به مقدار بسیار کم یافت می شود. این پروتئین ها در ترمیم سلول، نجات، پاکسازی و محافظت در طول دوره تنش و نیز در زمان بهبود دخالت دارد. وجود این مکانیسم ها در نواحی گرمسیری، نیمه خشک و خشک جهان برای گیاهان اهمیت بالایی دارند(رضافتوحی قزوینی و همکاران.1390).

          در تحقیقات انجام شده برروی گندم و جو تنش گرمایی باعث کاهش 30 درصدی عملکرد دانه نسبت به حالت مطلوب می گردد؛ ارقام جو از تغییرات وزن دانه کمتری نسبت به ارقام گندم برخوردار بودند. به نظر می رسدطول دوره رشد کوتاه تر و پایداری فیزیولوژیک بیشتر ارقام جو در شرایط تنش از دلایل تحمل بیشتر این ارقام به تنش گرمایی آخر فصل می باشد(عادل مدحج و همکاران.1386). تنش گرمایی در گباهی مانند فلفل باعث باریک تر و پول شدن دانه گرده می گردد و همچنین سطح قند و پروتئین را در برگ و گل ها کاهش می دهد(فاطمه دانشمند و خسرو منوچهری کلانتری.1387)

 

1-1-4تنش یخ زدگی
          گیاهانی که در مناطق معتدل و سردسیری رویش می یابند، در معرض دمای یخ زدگی قرار دارند. به روشنی آشکار است که سیستم های غشاء، نقاط اصلی تنش یخ زدگی است که آسیب می بیند. علاوه بر این در سلول نیز تغییر ماهیت پروتئین صورت می گیرد. تغییر در میزان متابولیت و فعالیت های آنزیمی از ویژگی های تحمل به یخ زدگی است. تحمل یخ زدگی با تجمع قند، چندین نوع پروتئین از جمله پروتئین های شوک گرما، چربی، آبسیزیک اسید و دیگر فرآورده های متابولیکی همراه است. انتظار می رود این ترکیبات دمای یخ زدگی باف را پایین بیاورد و نقش کلیدی بر جبران آسیب های سلول های حاصل از تنش یخ زدگی داشته باشند. تحمل یخ زدگی همراه با کاهش محتویات آب افزایش می یابد. تجمع آبسیزیک اسید نیز تحمل یخ زدگی را افزایش می دهد(رضافتوحی قزوینی و همکاران.1390).

          در گیاه رازیانه با افزایش شدت یخ زدگی، وزن خشک گیاه روند نزولی داشته است(آسیه سیاهمرکویی و همکاران.1390). اجزای زایشی در گیاه بنفشه به طور معنی داری تحت تاثیر دمای یخ زدگی قرار می گیرد و تا دمای 18- درجه سانتی گراد روند یکنواخت و با افزایش شدت تنش تعداد اندام زایشی کاهش می یابد(احمد نظامی و همکاران.1390) 

 

1-1-5 تنش اکسیداسیون نوری
          در میان عوامل تنش زای غیر زنده، تنش نوری یکی از مهمترین بازدارنده های محیطی است که کارایی فتوسنتز و عملکرد گیاه را محدود می نماید. هنگامی که انرژی نوری جذب شده بیش از ظرفیت به کار گیری انرژی نوری در فتو سنتز گیاه باشد، کارایی فتوسنتر به دلیل تولید رادیکال های آزاد کاهش می یابد، زیرا ترکیبات کلروپلاست آسیب می رساند(رضافتوحی قزوینی و همکاران.1390).

          اثر سطوح مختلف نور در گیاه ذرت بر روی کلرفیل a و b نشان داد، در کلروفیل  aتنش نوری (23 درصد نور کامل) با 2.30 میلی گرم در گرم بیشترین و نور کامل (شاهد) با 1.35 میلی گرم در گرم کمترین و در کلروفیل b تنش نوری (23 درصد نور کامل) با 0.67 میلی گرم در گرم بیشترین و نور کامل (شاهد) با 0.41 میلی گرم در گرم کمترین مقدار صفت مذکور را تولید می کند و همچنین تنش باعث عدم تشکیل بذر گردیده است(علی فرقانی و همکاران.،1389).

 

1-1-6تنش عناصری غذایی
          رشد و نمو گیاه با دخالت 17 عنصر اصلی، حاصل می شود. تنش عناصر غذایی بسته به عوامل گوناگون به وجود می آید. کمبود یا زیادی عناصر غذایی می تواند ناشی از سهل انگاری یا تمایل کشاورزان به افزایش محصول باشد. همچنین این تنش به علت رسوبات طبیعی یا فرآورده های مختلف یا سایر مواد مشابه بروز می کند. بنابر این تنش عناصر غذایی و اختلات متابولیکی ناشی از آن، رشد و عملکرد گیاه را کاهش می دهد(رضافتوحی قزوینی و همکاران.1390).

          درصد نیتروژن اندام هوایی و ریشهي گندم نیز به طور معنی دار تحت تأثیر شوري قرار گرفت. به طوري که افزایش شوري تا 10 دسیزیمنس بر متر، در مقایسه با تیمار شاهد، موجب افزایش درصد این عنصر در اندام هوایی گندم به میزان 112درصد و در ریشه 73 درصد گردید(مژگان بویراحمدي و همکاران.،1390). در ذرت، محلول پاشي عنصر روي (Zn) و تنظيم كننده رشد اكسين (IBA) بر روي صفات مورد بررسي ، چنين مشاهده مي گردد كه اثر نوع محلول پاش ي بر روي سطوح فعاليت آنزيم هاي كاتالاز، پراكسيداز، سوپر اكسيددسموت از، پلي فنل اكسيداز و اكسين اكسيداز اثر معني دار داشت(بهنام زند و همکاران.،1389)

 

1-1-7تنش فلزات سنگین
          فلزات سنگین به فلزاتی گفته می شود که چگالی آنها بیشتر از 5 گرم در سانتس متر مربع می باشد. مس، روی، سرب، منگنز، کبالت، کروم از مهمترین این فلزات هستند. غلظت بیش از حد مطلوب، فلزات سنگین مانند کادیوم، سرب، جیوه، مس، روی، نیکل رشد و نمو و عملکرد گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد. فلزات سنگین بر چندین فرایند فیزیولوژیکی و متابولیکی تاثیر می گذارند. گیاهان مکانیسم های گوناگونی برای جذب و واکنش دادن با این گونه فلزات دارند. مکانیسم های تحمل به این تنش در گیاهان از گونه ای به گونه دیگربا توجه به پیش زمینه ژنتیکی آنها فرق می کند، که شامل اتصال عناصر به دیواره سلول، کاهش انتقال از غشاء سلول، رفع فعال فلزات از گیاه، ذخیره سازی در اندامل ها (واکوئل)، کلات کردن و جداسازی فلزات سنگین توسط ترکیبات ویژه لیگاند مانند فیتو گلاتین و متالوتیونئین می باشد. برخی گیاهان (به ویژه بسیاری از گیاهان خانواده کلم سانان)تحمل بسیار بالایی در برابر فلزات سنگین از جمله نیکل و روی دارند و به عنوان جذب کننده های قوی عناصر معدنی، می توانند برای محافظت گیاهان استفاده شوند(رضافتوحی قزوینی و همکاران.1390).

          در گیاه اسفناج، فاضلاب آلوده به فلزات سنگین اثر کمتری بر عملکرد وزن خشک اندام هوایی داشته و دلیل آن جذب فلزات سنگین (سرب و روی) بوده است(سکینه واثقی و همکاران.،1380)

 


منابع

ضابط.م. عبدالهادي حسين زاده. علي احمدي و فرنگيس خيالپرست.1382.مطالعه اثرات تنش خشکی بر صفات مختلف و تعیین بهترین شاخص مقاومت به خشکی در ماش.مقاله.مجله علوم کشاورزی ایران.34. 4.
روستا،حميد رضا و سجادي نيا،عبدالرضا.1389. بررسي اثرات تنش سرما بر ريحان سبز، ريحان بنفش، گوجه فرنگي و كاهو با استفاده از تكنيك فلورسانس كلروفيل. مجله تنش هاي محيطي در علوم زراعي.1.3.
کی،وی،ماداوارا.ای،اس،راگاواندرا و کی،جاناردان ری.ترجمه رضافتوحی قزوینی.مختار حیدری و ابوذر هاشم پور.1390.فیزیولوژی و بیولوژی مولکولی تحمل تنش در گیاهان.1.
قوامی.ف.محمد علی ملبوبی.محمد رضا قنادها.بهمن یزدی صمدی.جواد مظفری.محمد جعفرآقایی.1383. بررسی واکنش ارقام متحمل گندم ايرانی به تنش شوری در مرحله جوانه زنی و گياهچه. مجله علوم كشاورزي ايران.2.35.
فرقانی.ع.ناصر خدابنده.داوود حبیبی و احمد بانکه ساز.1389.واکنش مقادیر کلروفیل a و b، پرولین و عملکرد گیاه ذرت (sv704) به تنش نوری و سطوح مختلف تراکم بوته.مجله پژوهش های به زراعی.1.2.
خدابنده.ن.1384.غلات.انتشارات دانشگاه تهران
دانشمند.ف. خسرو منوچهري کلانتري.1387. بررسی القاي ریزش گل تحت شرایط تنش گرما در گیاه فلفل. مجله علمی پژوهشی دانشگاه اصفهان.6.35.
مدحج.ع.احمد نادری و سید عطاءاله سیادت.1386.بررسی میزان محدودیت منبع ارقام گندم و جو در شرایط تنش گرمایی پس از گرده افشانی. مجله علمی پژوهشی علوم زراعت.2.13.
سياهمرگويي.آ. گلثومه عزيزي.احمد نظامي و مريم جهاني كندري.1390.بررسي تحمل به يخزدگي اكوتيپ هاي رازيانه رشد يافته در مزرعه، تحت شرايط كنترل شده.نشريه علوم باغباني.1.25.
نظامی.آ. فاطمه كيخا آخر. محمد جواد موسوي. ابراهيم ايزدي. سميه نظامي و مريم يوسف ثاني.1390. اثر تنش يخزدگي بر گياه بنفشه (Viola gracilis L.) تحت شرايط آزمايشگاهي.نشريه بوم شناسي كشاورزي.4.3.
بویر احمدی.م. فایز رئیسی و جهانگرد محمدي.1390. اثر سطوح مختلف شوري بر شاخصهاي رشد و جذب عناصر غذایی در شبدر ایرانی (Trifolium resupinatum L.) و گندم رقم چمران (Triticum aestivum L. Var Chamran). مجله پژوهش هاي تولید گیاهی.4.18.
زند.ب. علي سروش زاده.فائزه قناتي و فؤاد مرادي.1389. اثر محلول پاشي روي (Zn) و اكسين (IBA) بر فعاليتبرخي آنزيم هاي آنتي اكسيدانت در ذرت دان هاي. مجله زيست شناسي گياهي ايران.1.2.
واثقی.س.حسین شریعتمداری.مجید افیونی و مصطفی مبلی.1380.اثر لجن فاضلاب بر غلظت فلازات سنگین در گیاهانکاهو و اسفناج در خاک های با ph متفاوت.مجله علوم و فنون باغبانی ایران.3.2.
ولد آبادی.سیدع.داریوش مظاهری.قربان نور محمدی و سید ابولحسن هاشمی دزفولی. 1379.بررسی اثر تنش خشکی بر خواص کمی و کیفی وشاخص های رشد ذرت، سورگوم و ارزن. مجله علوم باغبانی ایران.1.2.
جهان بین.ش.زین العابدین طهماسبی سروستانی.سیدعلی محمد مدرس ثانوی و قاسم کریم زاده.1382.اثر تنش خشکی بر عملکرد دانه، برخی از اجزای عملکرد و شاخص های مقاومت در ژنوتیب های جو لخت.مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی.4.10.




:: موضوعات مرتبط: کشاورزی , ,
:: برچسب‌ها: تنش , تنش های غیره زنده , تنش آبی , تنش شوری , تنش دمای بالا , تنش یخ زدگی , تنش اکسیداسیون نوری , تنش فلزات سنگین , ,
:: بازدید از این مطلب : 664
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 مرداد 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: